e-Dekont Nedir ?

e-Dekont uygulaması,7/9/1995 tarihli ve 22397 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:243) ile 8/1/1996 tarihli ve 22577 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:246) uyarınca bankalar ve Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:435)’nin (2) numaralı bölümünde sayılan kuruluşlar (Finansman Şirketleri, Tasarruf Finansman Şirketleri, Ödeme Kuruluşları ve Elektronik Para Kuruluşları ) tarafından kâğıt ortamda düzenlenen dekontun, elektronik ortamda düzenlenmesi, muhatabına talebi doğrultusunda elektronik veya kağıt ortamda iletilebilmesi, elektronik ortamda muhafaza ve ibraz edilebilmesine imkan veren uygulamadır.

e-Dekontta Bulunması Gereken Bilgiler

İlgili mevzuatları çerçevesinde kâğıt ortamda düzenlenen Dekontta bulunması zorunlu bilgiler ile Başkanlık sistemlerinden elektronik ortamda sorgulanması, doğrulanması ve görüntülenmesine imkân vermek üzere, Başkanlık tarafından bilgi içeriği belirlenen karekod veya barkodun (Başkanlık tarafından ebelge.gib.gov.tr adresinden yapılan duyuruda belirtilecek tarihten itibaren) e-Dekontta bulunması zorunludur. Başkanlık ihtiyaç duyması halinde, bankalardan, söz konusu bilgilere ilave olarak farklı bilgilerin de e-Dekontta bulunmasını, gerekli hazırlıklar için en az 3 ay süre vermek ve ebelge.gib.gov.tr adresinden duyurmak suretiyle isteyebilir. Bankalar, e-Dekont üzerindeki zorunlu bilgilere ilave olarak ihtiyaçları doğrultusunda farklı bilgilere de yer verebilir.

e-Dekont Kimler Zorunlu ?

e-Dekont uygulaması zorunlu bir uygulama olmayıp, “Tebliğin (IV.11.1.) numaralı bölümünde belirtilen mükelleflerden uygulamaya dahil olmak isteyen bankaların isteyenlerin ;
Bu Tebliğde açıklanan usul ve esaslara uygun olarak, e-Dekont düzenleyebilme ve iletebilme konusunda gerekli hazırlıklarını tamamlamış olması,
Bu Tebliğin “V.1.” numaralı bölümünde belirtilen uygulamadan yararlanma yöntemleri ve başvuru esaslarına uygun şekilde e-Dekont uygulamasına dahil olmak için başvuru yapması, gerekmektedir.

e-Dekont Uygulamasına Geçiş Zorunluluğu ?

e-Dekont uygulaması zorunlu bir uygulama olmayıp, bankalar istemeleri halinde 1/1/2020 tarihinden Vergi Usul Kanunu Genel Tebliği (Sıra No:435)’nin (2) numaralı bölümünde sayılan kuruluşlar ise istemeleri halinde 1/1/2025 tarihinden” itibaren uygulamaya dahil olabileceklerdir.
Başkanlık en az 3 aylık zaman süresi belirleyerek, bankaların e-Dekont uygulamasına dâhil olma zorunluluğu getirmeye ve bu durumu ebelge.gib.gov.tr adresinde yayımlanacak duyurularla belirlemeye yetkilidir.

e-Dekont Tipleri Nelerdir ?

Bankacılık işlemleri Dekontu ( Supplier Banka / Customer Kişi, Kurum )
Vergi Tahsil Alındısı Dekontu ( Supplier Banka / Customer Kişi, Kurum, Vergi Dairesi Bilgileri İlave )
Gümrük Vergisi Tahsil Alındısı Dekontu ( Supplier Banka / Customer Kişi, Kurum, Gümrük Müdürlüğü Bilgileri İlave )

e-Dekont Mücbir Sebep ?

Elektronik dekontun oluşturulması sırasında teknik bir aksaklık/kesinti nedeniyle e-Dekontun oluşturulamaması durumunda işlemlerin aksamaması için müşteriye daha sonra oluşturulacak e-Dekont belgesi ile aynı bilgileri taşıması ve e-Dekonta ulaşılabilecek web adresi linkinin yer alması şartıyla bilgilendirme dekontu (Bilgi Dekontu) verilebilmesi mümkündür.
Teknik aksaklığın/kesintinin giderilmesi durumunda Bilgi Dekontu düzenlenen işlemlere yönelik e-Dekontun düzenlenmesi gerekmektedir.
Ayrıca e-Dekont uygulamasına geçen mükelleflerin, teknik donanım yetersizliği nedeniyle yazıcılardan yapılacak dekont basımında üretilen e-Dekontun üzerinde, karekod ve Gelir İdaresi Başkanlığı logosunun bulunmaması hususuna yönelik Başkanlıktan yazılı izin alması gerekmektedir.

 
 

 

 

e-Dekont Raporları ?

Açıklanan veri formatı ve standardına uygun olarak hazırlayacakları ve zaman damgalı olarak imzalayacakları “e-Arşiv Raporu” dosyalarını Başkanlık sistemine yüklemeyeceklerdir. Ancak Başkanlık, yazılı bildirim yaparak ya da Başkanlığa ait gib.gov.tr veya ebelge.gib.gov.tr adreslerinden duyurmak ve hazırlık için yeterli süre tanımak şartıyla, e-Dekontlara ilişkin e- Arşiv Raporlarının, Başkanlığın uzaktan erişimine açılmasını ya da e-arşiv uygulaması üzerinden gönderilmesini talep edebilir.

Teklif Al e-Dönüşümlü Ol

e-Fatura, e-Defter, e-Arşiv Fatura, e-İrsaliye, e-SMM, e-MM, e-Mutabakat hizmetlerimiz ile ilgili teklif alabilir ve başvuruda bulunabilirsiniz.